Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum Zakład bioinformatyki i telemedycyny

Dr inż. Andrzej Kononowicz

Profil działalności

Moja działalność naukowa koncentruje się na wykorzystaniu technologii informatycznych w zdobywaniu i przekazywaniu wiedzy medycznej. Specjalizuję się w systemach e-learningowych  typu "wirtualny pacjent", w których nauczanie polega na komputerowej symulacji obsługi chorego przez pracownika służby zdrowia (np. lekarza, pielęgniarkę, dietetyka, farmaceutę). Interesuję się również budową zintegrowanych systemów e-nauczania ("platform e-learningowych") oraz sposobami na wdrożenie narzędzi informatycznych w nauczanie w warunkach uczelni medycznych. Moim drugim obszarem specjalizacji są komputerowe systemy wspomagania decyzji w medycynie. Szczególnie interesujące są dla mnie tematy związane ze ścieżki klinicznymi bazującymi na modelu sieci zadań, zintegrowanymi ze szpitalnym system informatycznym. Integracja narzędzi informatycznych (zarówno e-nauczania, jak i wspomagania decyzji) w służbie zdrowia wymaga zastosowania specjalistycznych standardów wymiany danych oraz technologii semantycznych (terminologii i ontologii medycznych, mechanizmów wnioskujących), które wykorzystuje w wielu obszarach mojej pracy.
Jestem absolwentem kierunku "informatyka" Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie oraz politechniki w Clausthal (Niemcy). Doświadczenie w dziedzinie informatyki medycznej zdobywałem w czasie stażów naukowych w Szwajcarii (Uniwersytet w Zurychu/szpital kantonowy w Aarau), w Niemczech (firma ID Berlin, Uniwersytet Ludwika-Maksymiliana w Monachium) oraz wielu konferencji i warsztatów naukowych (organizowanych m.in. przez  AMEE i EFMI). Uczestniczyłem w dwóch dużych, trzyletnich projektach europejskich: HEARTFAID (budowa informatycznej platformy monitorowania i wspomagania decyzji w leczeniu pacjentów z niewydolnością serca) oraz eViP (konstrukcja internetowej bazy wirtualnych pacjentów). Współorganizowałem dwie pierwsze międzynarodowe konferencje poświęcone wirtualnym pacjentom w Krakowie i Londynie. Doktorat obroniłem w dziedzinie biocybernetyki i inżynierii biomedycznej na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Od lutego 2012 jestem zrzeszony z Instytutem Karolinska w Sztokholmie, gdzie od lutego 2013 rozpocznę dwuletnie studia post-doktoranckie w dziedzinie budowy nowych modeli wirtualnych pacjentów wykorzystujących symulację procesów fizjologicznych oraz mechanizmów powstawania i rozwoju chorób.   Wspieram inicjatywę budowy infrastruktury wirtualnego fizjologicznego człowieka (VPH) przez badanie technicznych możliwości wykorzystania symulacji pochodzących z projektów VPH w nauczaniu medycyny.

 

Research papers

2016

  1. Hege I, Kononowicz AA, Tolks D, Edelbring S, Kuehlmeyer K. A qualitative analysis of virtual patient descriptions in healthcare education based on a systematic literature review. BMC Med Educ. 2016 May 13;16:146.
  2. Krawczyk P, Kononowicz AA, Andres J. Barriers in the implementation of the Resuscitation Guidelines: European survey of defibrillation techniques. Scand J Trauma Resusc Emerg Med. 2016 Mar 11;24:28.
  3. Kononowicz AA, Woodham L, Georg C, Edelbring S, Stathakarou N, Davies D, Masiello I, Saxena N, Tudor-Car L, Car J, Zary N: Virtual patients simulations for health professional education (Protocol). Cochrane Database of Systematic Reviews 2016; 5:CD012194.
  4. Saxena N, Kyaw BM, Vseteckova J, Dev P, Paul P, Lim KTK, Kononowicz A, Masiello I, Tudor-Car L, Nikolaou CK, Zary N, Car J: Virtual reality environments for health professional education (Protocol). Cochrane Database of Systematic Reviews 2016; 2:CD012090.

2015

  1. Kononowicz AA, Zary N, Edelbring S, Corral J, Hege I: Virtual patients - what are we talking about? A framework to classify the meanings of the term in healthcare education. BMC Med Educ. 2015 Feb 1;15(1):11
  2. Kononowicz AA, Berman AH, Stathakarou N, McGrath C, Bartyński T, Nowakowski P, Malawski M, Zary N: Virtual Patients in a Behavioral Medicine MOOC: A Case-Based Analysis of Technical Capacity and User Navigation Pathways. JMIR Medical Education 2015; 1(2):e8
  3. Huwendiek S, de Leng BA, Kononowicz AA, Kunzmann R, Muijtjens AM, Van Der Vleuten CP, Hoffmann GF, Tönshoff B, Dolmans DH.: Exploring the validity and reliability of a questionnaire for evaluating virtual patient design with a special emphasis on fostering clinical reasoning. Med Teach. 2015; 37(8) 775-82.
  4. Kononowicz AA, Hege I: Breaking down barriers to medical e-learning. [editorial] Bio-Algorithms and Med-Systems 2015;11(2):77-78
  5. Stathakarou N, Zary N, Kononowicz AA: Evaluation of three educational use cases for using Virtual Patients in Massive Open Online Courses (MOOCs): a Delphi study. Bio-Algorithms and Med-Systems 2015; 11(2): 113-119

2014

  1. Kononowicz AA, Narracott AJ, Manini S, Bayley MJ, Lawford PV, McCormack K, Zary N: A Framework for Different Levels of Integration of Computational Models Into Web-Based Virtual Patients. Journal of Medical Internet Research, 2014, 16(1):e23
  2. Küfner J, Kononowicz AA, Hege I: Virtual patient repositories - a comparative analysis. Stud Health Technol Inform. 2014;205:788-92.
  3. Stathakarou N, Zary N, Kononowicz AA: Beyond xMOOCs in healthcare education: study of the feasibility in integrating virtual patient systems and MOOC platforms. PeerJ 2014 Nov 13;2:e672
  4. Stathakarou N, Zary N, Kononowicz AA: Virtual patients in massive open online courses - design implications and integration strategies. Stud Health Technol Inform. 2014;205:793-7.

2013

  1. Kononowicz A.A., Kenig J.: Learner-generated versus author-provided computer-based flow diagrams in medical education, Bio-Algorithm and Med-Systems 9(1), 2013, pp. 37-44

2012

  1. Kononowicz A.A., Krawczyk P., Cebula G., Dembkowska M., Drab E., Fraczek B., Stachon A.J., Andres J.: Effects of introducing a voluntary virtual patient module to a basic life support with an automated external defibrillator course: a randomised trial., BMC Med Educ, 12(1), 2012, 41
  2. Cebula G., Krawczyk P., Kononowicz A.A., Koszowski M., Odrzywołek R., Andres J.: Manual defibrillation using paddles - Which is the best technique?, Resuscitation, 83(5), 2012, pp. e127-8
  3. Hege I., Zary N., Kononowicz A.A.: Criteria to assess the quality of virtual patients.Stud Health Technol Inform, 180, 2012, pp. 954-957
  4. Kononowicz A.A., Hege I., Krawczyk P., Zary N.: New approaches to linking clinical guidelines to virtual patients., Stud Health Technol Inform, 180, 2012, pp. 958-962

2011

  1. Kononowicz A.A., Zary N, Davies D, Heid J, Woodham L, Hege I.: Push and pull models to manage patient consent and licensing of multimedia resources in digital repositories for case-based reasoning, Stud Health Technol Inform. 169, 2011, pp. 203-7.
  2. Stachoń A.J, Kononowicz A.A.: Educational Decision Diagrams in Biomedical and Life Sciences - Experiences Gained from Introducing into Antrophology Classes , Bio-Algorithms and Med-Systems, 7(13), 2011, pp. 17-22

2010

  1. Kononowicz A.A., Hege I., Adler M., de Leng B., Donkers J., Roterman I.: Integration Scenarios of Virtual Learning Environments with Virtual Patients Systems, e-mentor 5(37), 2010, pp. 82-86
  2. Kononowicz A.A., Stachoń A.J, Guratowska M., Krawczyk P.: To Start from Scratch or to Repurpose: That is the Question, Bio-Algorithms and Med-Systems, 6(11), 2010, pp. 57-63

2009

  1. Kononowicz A.A., Heid J., Donkers J., Hege I., Woodham L., Zary N.: Development and Validation of Strategies to Test for Interoperability of Virtual Patients, Stud Health Technol Inform, 150, 2009, pp. 185-189
  2. Zary N., Hege I., Heid J., Woodham L., Donkers J., Kononowicz AA.: Enabling Interoperability, Accessibility and Reusability of Virtual Patients Across Europe – Design and Implementation, Stud Health Technol Inform, 150, 2009, pp. 826-830
  3. Kononowicz A.A., Styczkiewicz K., Bacior B., Bošnjak M., Horvat R., Prcela M., Gamberger D., Sciacqua A., Consuelo Valentini M., Kawecka-Jaszcz K., Parati G., Conforti D.: HEARTFAID's eCRF: Lessons Learnt from Using a Two-Level Data Acquisition and Storage System for Knowledge Discovery Tasks within an Electronic Platform for Managing Heart Failure Patients, Bio-Algorithms and Med-Systems, 5(10), 2009, pp. 59-69
  4. Hege I., Kononowicz A., Pfähler M., Adler M., Fischer MR.: Implementation of the MedBiquitous Standard into the learning system CASUS, Bio-Algorithms and Med-Systems, 5(9), 2009, pp. 51-55
  5. Kononowicz A.A., Roterman I.: Chemical Pathways - visualisation of classical analytical procedures in chemistry by the use of flow charts, Bio-Algorithms and Med-Systems, 5(9), 2009, pp. 121-126

2008

  1. Kononowicz A.A., Holler Th.: The development of a tool for teaching and learning clinical pathways, Bio-Algorithms and Med-Systems, 4(8), 2008, pp. 33-40.
  2. Kononowicz A.A., Wiśniowski Z.: MPEG-7 as a metadata standard for indexing of surgery videos in medical e-learning, in: Bubak M. et al. (Eds.): ICCS 2008, Part III, LNCS 5103, Springer-Verlag Berlin Heidelberg, pp. 188-197, 2008
  3. Kononowicz A.A., Stachoń AJ., Roterman-Konieczna I.: Virtual Patient as a Tool for Problem Based-Learning in the Context of the European Project eViP, e-mentor, 1(23), 2008, pp.26-30, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul_v2.php?numer=23&id=508 (in Polish)
  4. Kononowicz A.A., Stachoń A.J., Romanowska-Pawliczek A., Obtułowicz P., Pyrczak W.: Learning-By-E-Teaching: Experience From Involving Students in Preparation of E-Learning Materials, Bio-Algorithms and Med-Systems, 4(7), 2008, pp. 61-68
  5. Gamberger D., Prcela M., Jović A., Šmuc T., Parati G., Valentini M., Kawecka-Jaszcz K., Kononowicz A.A., Candelieri A., Conforti D., Guido R., Medical Knowledge Representation Within Heartfaid Platform, In Proc. of Biostec 2008, Int. Joint Conference on Biomedical Engineering Systems and Technologies, 2008, pp.205-217

2007

  1. Bryliński M., Konieczny L., Kononowicz A.A., Roterman I.: Conservative secondary structure motifs already present in early-stage folding (in silico) as found in serpines family., J Theor Biol., 251(2), 2007, pp. 275-85

2006

  1. Kononowicz A.A., Roterman-Konieczna I.: E-Learning as a New Tool in Medicine Teaching on the Example of an Introductory Statistics Course, Bio-Algorithms and Med-Systems, 2(3), 2006, pp. 71-75
  2. Kononowicz A.A., Pyrczak W., Roterman-Konieczna I.: E-Learning in Medicine, Probl. Hig. Epidemiol., 87(4), 2006, pp. 364-371
  3. Mrozowski P., Kononowicz A.A.: DSS-MEDA: A web-based framework for video annotation in medical e-learning, Bio-Algorithms and Med-Systems, 2(4), 2006, pp. 51-56

2005

  1. Kononowicz A.A., Żabińska-Popiela M., Roterman-Konieczna I., Krzysiek J.: A Multi-path Computer-based Examination System for Students of Medicine, Bio-Algorithms and Med-Systems, 1 (1-2), 2005, pp.165-170 (in Polish)
  2. Sarapata K, Bilo G., Pyrczak W., Kononowicz A., Roterman-Konieczna I., Kawecka-Jaszcz K.: Application of Cryptography in Cardiography in Cardiologic Teleconsultation, Bio-Algorithms and Med-Systems 1 (1-2), 2005, pp. 365-368 (in Polish)
  3. Kononowicz A.A., Żabiska M.: Dystrybucja Obiektów Dydaktycznych Bazująca na Technologii Agentowej, Automatyka (1-2), 2005, pp. 115-127 (in Polish)

Book chapters

2015

  1. Kononowicz A.A., Hege I.: The world of virtual patients , in: Roterman-Konieczna I. Simulations in Medicine: Pre-clinical and Clinical Applications, De Gruyter,Berlin, 2015, pp.121-138, ISBN 978-3-11-040626-9

2011

  1. Kononowicz A.A., Sałapa K.: Ścieżki kliniczne , in: Roterman-Konieczna I. Elementy informatyki medycznej - ścieżki kliniczne, wirtualny pacjent, telekonferencje, Kraków, 2011, pp.43-74, ISBN 978-83-233-2958-9
  2. Kononowicz A.A., Stachoń A.J.: Wirtualny pacjent , in: Roterman-Konieczna I. Elementy informatyki medycznej - ścieżki kliniczne, wirtualny pacjent, telekonferencje, Kraków, 2011, pp.75-130, ISBN 978-83-233-2958-9
  3. Kononowicz A.A..: Tworzenie Komputerowych Schematów Ścieżek Klinicznych jako Metoda Wspomagania Procesu Edukacji Medycznej , in: Ochnio L., Orłowski A., Technologie i Narzędzia e-Learningu, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2011, pp.54-62, ISBN 978-83-7583-277-8
  4. Matuszyk D., Guratowska M., Stachoń A., Dziedzic M., Kononowicz A.A.: Wirtualni Pacjenci jako Innowacyjna Metoda E-learningowa dla Studentów Położnictwa , in: Ochnio L., Orłowski A., Technologie i Narzędzia e-Learningu, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2011, pp.105-114, ISBN 978-83-7583-277-8

2010

  1. Kononowicz A.A., Hege I.: Virtual patients as a practical realisation of the e-learning idea in medicine, in: Soomro S., E-learning, experience and future, In-Teh, Vukovar, Croatia, 2010, pp.345-370, ISBN 978-953-307-092-6
  2. Kononowicz A.A., Stachoń A.J.: Adaptacja Istniejących Elektronicznych Zasobów Dydaktycznych jako Szansa na Dynamiczny Rozwój e-Nauczania – Doświadczenia Projektu Europejskiego eViP , in: Banachowski L., Postępy e-edukacji, Oficyna Wydawnicza PJWSTK, Warszawa 2010, pp.133-141, ISBN 978-83-89244-82-6

2009

  1. Kononowicz A.A.: Szpitalny System Obsługi Pacjenta, in: Tadeusiewicz R., Augustyniak P.Podstawy Inżynierii Biomedycznej,Wydawnictwo AGH, Kraków 2009, pp. 399-424, ISBN 978-83-7464-168-5

2008

  1. Kononowicz A.A., Roterman-Konieczna I.: Szpitalny System Obsługi Pacjenta, in: Tadeusiewicz R., Inżynieria Biomedyczna, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków 2008, pp. 166-177
  2. Kononowicz A.A., Stachoń A.J, Roterman-Konieczna I.: Czy przyszłością nauczania medycyny są wirtualne kliniki?, in: Rak R., Galwas B., Piwowarska E., Postępy e-edukacji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2008, pp.317-325, ISBN 978-83-7207-795-0

2005

  1. Kononowicz A.A., Grzybowski P.: E-Learning, in: Martyniak J., Podstawy Informatyki z Elementami Telemedycyny, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005, pp. 147-155, ISBN 978-83-7464-168-5

Conferences

2015

  1. Kononowicz AA., Stathakarou N., Berman AH., Zary N.: Visual analytics in branched virtual patients. AMEE 2015 eLearning Symposium, Glasgow, Scotland , UK [06.09.2015] (Oral communication)
  2. Hege I., Kononowicz AA.: Virtual patients: A qualitative content analysis of descriptions. AMEE 2015 eLearning Symposium, Glasgow, Scotland, UK [06.09.2015] (Oral communication)
  3. Küfner J., Kononowicz AA., Hege I.: Virtual patient systems: a literature-based inventory. AMEE 2015 eLearning Symposium, Glasgow, Scotland, UK [06.09.2015] (Oral communication)
  4. Kononowicz AA., Berman AH., Stathakarou N., Bartyński T., Nowakowski P., Malawski M., Zary N.: Virtual Patients in a Behavioral Medicine MOOC: Meeting the challenge of ensuring technical capacity and analyzing user navigation patterns. MOOCs in Scandinavia Conference, Stockholm, Sweden [12.06.2015] (Oral communication)
  5. Zary N., Kononowicz AA., Berman AH., Malawski M., Stathakarou S.: Challenges and opportunities of using virtual patients in xMOOCs , MedBiquitous Annual Conference 2015, Baltimore, MD, USA [19.05.2015] (Oral communication)
  6. Kononowicz AA., Stathakarou N., Berman AH., McGrath C., Bartyński T., Nowakowski P., Malawski M., Zary N.: Virtual Patients in Massive Open Online Courses: a technical toolbox. MCSB2015, Kraków Poland [14.052015] (Oral communication)

2014

  1. Berman AH, Biguet G, Bois C, Lilienthal A, Uhlin L, Kramer J, Nixon T, Kononowicz AA, McGrath C, Zary N, Suominen S: Kibehmedx. Behavioral medicine: a key to better health 13th International Congress of Behavioral Medicine, Groningen, The Netherlands [20.08.2014] (Poster)
  2. Kononowicz AA, Narracott AJ, Fenner J, Nowakowski P, Malawski M, Mancini E, Lawford PV, McCormack K, Zary N: Virtual Patients in the Cloud? Perspectives for Medical Education Offered by the Virtual Physiological Human Community 20th SESAM, Poznan, Poland [12.06.2014] (Oral communication)

2013

  1. Kononowicz AA., Bayley M., Narracott AJ., Dafli E, Bamidis P., Zary N.: Toward dynamic virtual patients: Use of models from the Virtual Physiological Human Initiative, MedBiquitous Annual Conference 2013, April 8-9th 2013, Baltimore, MD [9.04.2013] (Oral communication)
  2. Kononowicz AA., Hasch F., Hege I., Zary N.:Demonstration of a graphic organizer driven help system to assist learners while solving virtual patients, MedBiquitous Annual Conference 2013, April 8-9th 2013, Baltimore, MD [8.04.2013] (Demo)

2012

  1. Krawczyk P., Kononowicz A.A., Andres J.: Manual defibrillation technique: a pilot survey of European performance , Resuscitation 2012 Conference, Vienna, Austria [19.10.2012] (Poster)
  2. Bayley M., Kononowicz A.A., Narracott A., Zary N., McCormack K., Lawford P.: VPH tools in clinical education: development of an Education Engine , VPH2012 Conference, London, UK [20.09.2012] (Oral communication)
  3. Hege I., Zary N., Kononowicz A.A.: Criteria to Assess the Quality of Virtual Patients, European Medical Informatics Conference, Pisa, Italy [28.08.2012] (Full paper)
  4. Kononowicz A.A., Hege I., Krawczyk P., Zary N.: New Approaches to Linking Clinical Guidelines with Virtual Patients , European Medical Informatics Conference, Pisa, Italy [28.08.2012] (Full paper)
  5. Kononowicz A.A., Piwowar M.: Jak korzystać z programu typu wirtualny pacjent w dietetyce?, V Konferencja Naukowo-Dydaktyczna, Zakład Higieny i Dietetyki UJ CM i Polskie Towarzystwo Hignieniczne, Mąchocice Kapitulne, Poland [04.06.2012] (Short communication)
  6. Kononowicz A.A.: Initiative with the Virtual Physiological Human NoE to create an Education Engine, Health Informatics Centre eSeminar, Karolinska Institutet, Stockholm, Sweden [26.04.2012] (Short Communication)

2010

  1. Kononowicz A.A., Stachoń A.J., Roterman-Konieczna I.: eViP - czyli wirtualny pacjent w Krakowie, Innovations in Medical Education Conference, Poznań, Poland, [28.10.2010] (Short Communication)
  2. Kononowicz A.A.: Erstellung von Pfaden als Methode zum besseren Verständnis von wissenschaftlichen Veröffentlichungen unter Medizinstudenten, GMA2010, Bochum, Germany, 2010, [24.09.2010] (Short Communication)
  3. Davies D., Kononowicz A.A., Zary N., Hege I., Donkers J., Heid J., Woodham L., Calinici T.: Implementing a repository of virtual patients: ensuring findability of resources, AMEE e-learning symposium, Glasgow, UK [5.09.2010] (Short Communication)
  4. Kononowicz A.A., Krawczyk P., Stachoń A.: Virtual Patients in resuscitation training at Jagiellonian University Medical College, AMEE e-learning symposium, Glasgow, UK, 2010, [5.09.2010] (Short Communication)
  5. Kononowicz A.A.: Tworzenie Komputerowych Schematów Ścieżek Klinicznych Jako Metoda Wspomagania Procesu Edukacji Medyczne, X Konferencja “Wirtualny Uniwersytet – Model, Narzędzia, Praktyka”, Warszawa, Poland [16-18.06.2010] (Short Communication, Paper)
  6. Matuszyk D., Guratowska M., Stachoń A., Dziedzic M., Kononowicz AA..: Wirtualni Pacjenci Jako Innowacyjna Metoda E-Learningowa Dla Studentów Położnictwa, X Konferencja “Wirtualny Uniwersytet – Model, Narzędzia, Praktyka”, Warszawa, Poland [16-18.06.2010] (Short Communication, Paper)
  7. Piwowar M., Kułaga T., Guratowska M., Stachoń A.J., Kononowicz A.A.: "Genomiczny Wirtualny Pacjent": Metoda E-learningowa nie Tylko dla Lekarzy, Modelowanie Cybernetyczne Systemów Biologicznych, Kraków, Poland, 2010, [21-22.05.2010] (Poster)
  8. Stachoń A.J., Kononowicz A.A.: Edukacyjne Diagramy Decyzyjne w Naukach Biomedyczne i Przyrodniczych, Modelowanie Cybernetyczne Systemów Biologicznych, Kraków, Poland, 2010 [21-22.05.2010] (Poster)
  9. Kempkens D., Hege I., de Leng B., Fors U., Huwendiek S., Kononowicz A. Poulton T., Fischer M.: Estimation Of Time And Efforts For Repurposing Virtual Patients - Experiences From The Electronic Virtual Patient Project (eViP), 2nd International Conference on Virtual Patients & MedBiquitous Annual Conference, London, UK, 2010 [26-28,04.2010] (Short Communication)
  10. Kempkens D., Hege I., de Leng B., Fors U., Huwendiek S., Kononowicz A., Muntean V., Poulton T., Fischer M.: Adaptation virtueller Patienten an neue Nutzungsszenarien: Aufwandsabschätzungen aus dem europäischen Projekt electronic Virtual Patients (eViP), 14. Workshop der gmds-Arbeitsgruppe "Computerunterstützte Lehr- und Lernsysteme in der Medizin (CBT)" und des GMA-Ausschusses "Neue Medien". Witten, Germany, [16.-17.04.2010] (Short Communication)

2009

  1. Kononowicz AA., Guratowska M., Hege I., Mazurek Z., Stachoń A.J.: What does repurposing of virtual patients mean in practice?, AMEE2009, Malaga, Spain, 2009 [29.8-2.9.2009] (Poster)
  2. Hege I., Adler M., Kononowicz AA., Pfähler M., Kühne F.: Creating and exchanging exams using standard conformant virtual patients, AMEE2009, Malaga, Spain, 2009 [29.8-2.9.2009] (Poster)
  3. de Leng B.,Donkers J.,Brasch C.,Huwendiek S.,Kononowicz AA.: Evaluation instruments to support educators in making deliberate choices when they use virtual patients to teach clinical reasoning, International Conference of Virtual Patients, Kraków, Poland, 2009 [5-6.6.2009] (Short Communication)
  4. Mazurek Z.,Kononowicz AA.: The Impact of Repurposing to Different Educational Levels on the Attitudes of Medical Students towards Virtual Patients, International Conference of Virtual Patients, Kraków, Poland, 2009 [5-6.6.2009] (Short Communication)
  5. Mazurek Z.,Kononowicz AA.: The Impact of Repurposing to Different Educational Levels on the Attitudes of Medical Students towards Virtual Patients, International Conference of Virtual Patients, Kraków, Poland, 2009 [5-6.6.2009] (Short Communication)
  6. Stachoń A.,Walewska E.,Scislo L.,Matuszyk D.,Dziedzic M.,Kononowicz AA.: Authoring and implementation of virtual patients in nursery – the new challenge at the Jagiellonian University Medical College, Kraków, Poland, 2009 [5-6.6.2009] (Short Communication)
  7. Zary N.,Hege I.,Heid J.,Kononowicz AA.,Woodham L.,Donkers J.: Enabling Interoperability, Accessibility and Reusability of Virtual Patients – Findings from the eViP project, International Conference of Virtual Patients, Kraków, Poland, 2009 [5-6.6.2009] (Short Communication)
  8. Roterman I., Kononowicz A.A., Walecki P., Lasoń W.: Wirtualni Pacjenci jako Przykład Narzędzia Symulacyjnego w Edukacji Medycznej, IX Sympozjum "Modelowanie i Pomiary w Medycynie", MPM'2009, Krynica, Poland, 2009 [10.05.2009] (Short Communication,Paper)
  9. Calinici T., Davies D., Donkers J., Hege I., Heid J., Kononowicz A., Woodham L., Zary N.: Implementation of the MVP standard by five European VP systems-challenges and recommendations, MedBiquitous Annual Conference, Baltimore, USA [28.04.2009] (Oral Communication)
  10. Kononowicz, A. A.; Hege, I., Adler, M., de Leng, B., Donkers, J. & Roterman I.: Requirements on Virtual Learning Environments generated by the use of Virtual Patients. Proceedings of the KU KDM’09 Conference, Zakopane, Poland, 2009, pp. 52-54, Zakopane [12.03.2009]

2008

  1. Kononowicz A.A., Stachoń AJ.: Projekt eViP Jako Inicjatywa Wspierająca Naukę Medycyny z Wykorzystaniem Wirtualnych Pacjentów, XVI Międzynarodowy Zjazd Polskiego Towarzystwa Anestezjologii i Intensywnej Terapii, Kraków, 2008 (Oral communication) [25.09.2008]
  2. Stachoń AJ, Kononowicz AA.: Roterman-Konieczna I., Hege I., Holzer M., Adler M., Fischer MR, Scenarios for the implementation of VPs into the medical curriculum by the example of JUMC's participation in the eViP-Programme, AMEE 2008, Prague, Czech Republic (Oral Communication) [01.09.2008]
  3. Kononowicz A.A.: Building clinical pathways by postgraduate students as a method of improving knowledge about the patient's journey through a hospital, AMEE 2008, Prague, Czech Republic (Poster) [01.09.2008]
  4. Urbaniec J., Filip A., Kononowicz A.A.: E-nauczanie w przeddzień rewolucji w edukacji, Conference "Komunikacja a rozwój lokalny i regionalny", Kraków, 2008 (Oral communication, Paper, In Polish) [04.03.2008]

2007

  1. Kononowicz A.A., Obtułowicz P, Pyrczak W., Roterman-Konieczna I.: Two years of experience in medical e-learning, Learning together to work together, EIPEN International Conference, Kraków 2007 (Oral communication) [13.09.2007]
  2. Urbaniec J., Pawlik A. , Kononowicz A.A.: Plato, (Media)Wiki and Virtual Laboratories, Excellence Models for a Global University Network,GUIDE Association, Kraków 2007 (Oral communication, Paper) [21.03.2007]

2006

  1. Kononowicz A.A., Roterman-Konieczna I.: Platforma e-learningowa Blackboard na uczelni medycznej, Blackboard Day, Kraków 2006 (Oral communication) [13.11.2006]
  2. Kononowicz A.A., Roterman-Konieczna I.: Platforma e-learningowa Blackboard na uczelni medycznej, Dzień Otwarty Cyfronetu, Kraków 2006 (Oral communication) [11.10.2006]
  3. Kononowicz A.A., Pyrczak W., Roterman-Konieczna I.: Telemedycyna w edukacji medycznej, Telemedycyna - Medycyna w zasięgu telefonu i internetu, Warszawa 2006 [22.06.2006]
  4. Stanisławska-Kloc S., Kononowicz A.A., Pyrczak W., Roterman-Konieczna I.: Bariery prawne w e-nauczaniu, Telemedycyna - Medycyna w zasięgu telefonu i internetu, Warszawa 2006 [22.06.2006]

2005

  1. Kononowicz A.A., Żabiska-Popiela M., Roterman-Konieczna I., Krzysiek J.: A Case-Based Examination System with Multiple Answer Paths, AMEE 2005, Amsterdam 2005 (Poster)

 

 

Projekty

eViP (2007-2010)

Współfinansowany przez Unię Europejską program budowy międzynarodowej bazy wirtualnych pacjentów. W wyniku działań projektu powstało publicznie dostępne internetowe repozytorium 320 edukacyjnych kazusów medycznych. Prezentowani wirtualni pacjenci są efektem adaptacji do lokalnych warunków uczelni uczestniczących w projekcie materiałów e-nauczania pochodzących z różnych krajów europejskich  (http://www.virtualpatients.eu/referatory). Wirtualni pacjenci projektu eViP dostępni są we wspólnym formacie danych: MedBiquitous Virtual Patient, który interpretowany jest przez wiele systemów wirtualnych pacjentów w Europie: m.in. Campus, CASUS, OpenLabyrinth i Web-SP.
Uczestnikami projektu były następujące instytucje:

  • St George's University of London (Wielka Brytania) - koordynator projektu,
  • Karolinska Institutet (Szwecja),
  • Ludwig-Maximilians-Universität München (Niemcy),
  • University of Warwick (Wielka Brytania),
  • Maastricht University (Holandia),
  • University of Heidelberg (Niemcy),
  • University "Iuliu Hatieganu" Cluj-Napoca (Rumunia),
  • Uniwersytet Jagielloński, Collegium Medicum (Polska)
  • Universität Witten/Herdecke (Niemcy)

Pomimo, iż projekt eViP zakończył się w roku 2010, Zakład Bioinformatyki i Telemedycyny nadal prowadzi intensywną współpracę w dziedzinie budowy i zastosowań wirtualnych pacjentów z uczestnikami projektu eViP, w szczególności z Uniwersytetem Ludwika-Maksymiliana w Monachium i Instytutem Karolinska w Sztokholmie.

Konsorcjum TIM (2011-)

Pracownicy Zakładu Bioinformatyki i Telemedycyny uczestniczą również w  działaniach inicjatywy TIM ("Technologie Informatyczne Medycyny"). Konsorcjum powołane zostało na mocy porozumienia czterech polskich uczelni:

  • Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie - koordynator projektu
  • Wojskowego Instytutu Medycznego w Warszawie
  • Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Uniwersytetu Jagiellońskiego, Collegium Medicum w Krakowie

Celem konsorcjum jest podejmowanie wspólnych działań naukowych i prac rozwojowych mających zastosowanie w działalności służby zdrowia przy wykorzystaniu aktualnej wiedzy medycznej i nowatorskich technologii informatycznych wspomagających przebieg profilaktyki zdrowotnej, diagnostyki i leczenia klinicznego.